21 April 2024 Gevarieerde kunst in het Kerkje van Persingen

_____________________________________________________________

_______________________________________________________________

Monique van stokkum

In mijn tekeningen zijn voor mij mens en omgeving onlosmakelijk verbonden in een wereld vol contrasten van schoonheid en lelijkheid. Voor mij klopt een tekening als behalve harmonie ook verstoring zichtbaar is, behalve licht ook donker en behalve zwart ook kleur. Om die verschillende belevingen te verbeelden kies ik graag voor een tekening in een tekening, als een soort gedachten-sprongen. Geïsoleerd opgegroeid in een bos was de natuur zowel mijn vriend als mijn vijand. Die tweeledigheid is te zien in mijn tekeningen. Een bos kan rust en sereniteit uitstralen maar het kan ook beklemmend en bedreigend voelen. Overal zie ik lijnen, ritmes en structuren. Of ik nu langs het strand wandel, in de bossen of in de bergen. Ooit begonnen met tekenen (ca. 1975) ben ik daarna meer gaan schilderen, vooral met olieverf. Kleurrijk en licht. Na het overlijden van mijn zoon(2005) was de onbezorgdheid weg. Een zoektocht naar verandering begon. Ik miste het directe van tekenen. De kracht en de tederheid van de lijn. Vanaf 2015 ben ik weer gaan tekenen. Sindsdien is er sprake van onderzoek, groei en verdieping. Het feit dat ik geboren en opgegroeid ben in de bossen verklaart voor mij mijn fascinatie voor de band tussen mens (cultuur) en natuur. In Boven Leeuwen heb ik sinds 2004 een heerlijk atelier, hier kan ik in alle rust werken en ontvang ik regelmatig belangstellenden.

Will Schropp

Van kind af aan heb ik iets met kunst en natuur. Sinds mijn opleiding aan de kunstacademie (Arnhem, 1985), wil ik laten zien dat je als vormgever uitstekend gebruik kunt maken van hout. Wanneer een idee, na soms vele schetsen, is uitgewerkt, zoek ik er het hout bij dat er perfect op aansluit. De schoonheid van de vorm en het materiaal is belangrijk. Niet alleen de kleur of de nervatuur spelen een rol, maar ook de gevoelswaarde.  Het spreekt vanzelf, dat daarvoor niet alleen kennis van het hout belangrijk is, maar ik vind ook dat je moet weten hoe bomen in mythologie, sprookjes en literatuur voorkomen. De keuze voor hout van bomen die hier groeien, ligt dan voor de hand. Iedere houtsoort is geschikt voor binnenbeelden, voor tuinbeelden en grafmonumenten zijn dat er maar een paar zoals bijvoorbeeld acacia, thuja en tamme kastanje . Het “leven” en “de droom om te kunnen vliegen” zijn vaste thema’s in mijn werk. En als een soort beeldmerk hangt er al meer dan dertig jaar op iedere tentoonstelling een houten jas. In de zomer van 2008 werd in een Drentse akker het oudste hout van Nederland gevonden, 8800 jaar oud. Van dit, vaak zwarte eikenhout, heb ik heel wat beelden gemaakt. Later kwam ik in het bezit van oerhout uit Noord Duitsland en de Noord Oost polder.

_____________________________________________________________

___________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

https://www.moniquevanstokkum.com/over-mijn-werk

/https://houtenbeelden.nl/over-will/will-schropp


Dit bericht werd geplaatst in Kerkje Persingen. Bookmark de permalink .